Remedial teaching: Ik leer anders

Werkboek ik leer anders

Is uw kind en beelddenker een sluit de manier waarop de lesstof op school wordt aangeboden niet aan? Dan kan de cursus ‘Ik leer anders’ iets voor hem/ haar zijn.

De training ‘Ik leer anders’ is ontwikkeld voor kinderen die sterk visueel zijn ingesteld. Als dyslexiebehandelaar merkte ik dat er altijd een klein percentage kinderen was dat ik moeilijk kon helpen. Naast kinderen met dyslexie kan het ook gaan om, hooggevoelige kinderen of kinderen met AD(H)D of eigenschappen van autisme. Deze kinderen verwerken informatie op een andere manier. Vaak hebben zij moeite met het automatiseren van sommen en tafels, zij draaien letters om of schrijven woorden zoals je ze hoort en kunnen spellingregels moeilijk toepassen. Zaakvakken leren ze liever top down, vanuit het overzicht in plaats van stapsgewijs opgebouwd. Ze hebben vaak goed ruimtelijk inzicht. Ik ben blij dat ik deze kinderen nu ook kan bieden wat ze nodig hebben door ze informatie op een andere manier aan te bieden.

‘Ik leer anders’ is een methode ontwikkeld door Agnes Oosterveen, die zelf beelddenker is en een methode zocht om haar zoontje, ook beelddenker, te kunnen helpen met de lesstof op school. Alfabet en cijferveld worden gevisualiseerd en in kasten of kamers gezet. Het kind leer hoe het woorden, sommen en tafels kan opslaan en terugvinden.

In 4 lessen kan het kind samen met een ouder de basisprincipes van ’Ik leer anders’ aangeleerd krijgen. Daarna kunnen kind en ouder zelf verder.
Hierbij wordt het werkboek ‘Ik leer anders’ gebruikt.