Wie ben ik

Na mijn middelbare school (gymnasium), ben ik mijn eigen ontdekkingstocht begonnen om uit te vinden wat ik graag doe en hoe ik mijn talenten het beste kan inzetten.
Na een aantal omzwervingen ben ik erachter gekomen dat wat ik echt wilde was met kinderen werken. Ik ben toen de PABO gaan volgen (die voor de Vrije School) en in het onderwijs terecht gekomen. Ik heb met veel plezier in het onderwijs gewerkt. Wat me aansprak was de werkwijze volgens Reggio Emilia die op de tweede basisschool waar ik werkte werd ingevoerd. Er wordt uitgegaan van de 100 talen van een kind. Gekeken wordt naar de taal waarin elk kind zich het beste uitdrukt. Is dit via tekenen muziek, beweging, spel, etc. en onder welke voorwaarden. Zowel bij de kindertherapie als de remedial teaching zoek ik nu graag naar de taal en uitdrukkingswijze van het kind. Daarnaast kijk ik bij de remedial teaching welke strategieën wel en niet handig zijn om in te zetten

Als kind was ik een enthousiaste leerling die graag leerde en veel las. Ik geef nu graag iets van dat enthousiasme voor leren door aan kinderen die het zijn kwijtgeraakt. Verder schreef ik graag verhalen, speelde toneelstukjes, was bezig met muziek en dans en hield van knutselen. Die expressievormen zet ik nu graag in bij het werken met kinderen.
Mijn gevoeligheid maakt het mogelijk goed af te stemmen op het kind.

Mijn missie is elk kind zijn eigen held of heldin te laten zijn. En het de eigen kracht en vaardigheden te laten ontdekken, waardoor het de lastige situatie waar het in verzeild is geraakt weer aan kan. Dit steeds zoveel mogelijk in samenspraak met de omgeving van het kind.

Kindgerichte opleidingen:

  • PABO (Vrije School)
  • Master SEN/domein leren (opleiding Remedial Teaching)
  • Opleiding kindercoaching (BGL&Partners)
  • Opleiding integratieve kindertherapie (BGL&Partners)

Cursussen

  • Ik leer anders (beelddenken)
  • Motorische remedial teaching
  • Complexe scheidingssituaties, hulp aan ouders en kinderen
  • Pop Talk

Werkervaring:

  • Remedial teacher Vrije school de Berkel, Zutphen
  • Leerkracht (Vrije School, Kunstmagneetschool en Jenaplan School)
  • Pedagogisch medewerker kinderopvang (Amsterdam Binnenstad)
  • Muziek docent cursus ‘Muziek op schoot’
  • Remedial Teacher (Remedial Teaching Praktijk Lacroix, Amsterdam)
  • Dyslexiebehandelaar (Berkel-B , Lochem)
  • Kindercoach en integratief kindertherapeut (Kinderpraktijk Kirikou)
  • Remedial teacher (Kinderpraktijk Kirikou)

 

Marjolein van Zweeden - kinderpraktijk Kirikou